Kennisbank

Verkopen via internet

Verkoop jij via internet aan consumenten? Bijvoorbeeld via een website of via sociale media? Zorg dan dat jouw klanten weten waar ze aan toe zijn. Er zijn wettelijke regels voor wat je daarover op jouw website moet zetten.

Met deze checklist van de ACM kun je nagaan of jij aan de regels voldoet. Lees bij ieder deelonderwerp achter de linkjes de uitgebreide uitleg op onze website.

Zorg dat jouw bezoekers weten welk bedrijf achter jouw website of jouw bedrijfspagina op sociale media zit. Lees wat je precies moet vertellen over jouw bedrijf . Zijn de volgende gegevens op de website of jouw bedrijfspagina op sociale media makkelijk te vinden?

Welke informatie geef je over jouw bedrijf?

De handelsnaam waaronder je verkoopt is niet genoeg. Het gaat om het bedrijf erachter. Geef de volledige naam en handelsnaam waarmee dit bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Meestal is dat het vestigingsadres zoals ingeschreven bij de KvK. Vermeld niet alleen een postbus.

Bijvoorbeeld je telefoonnummer. En wees echt bereikbaar. Beantwoord mails. Neem de telefoon op, zet er geen bandje achter. Ben je beperkt bereikbaar? Zorg dat consumenten dit weten.

Vermeld dan jouw inschrijvingsnummer bij de KvK en jouw btw-nummer

Heeft u regels voor hoe u klachten afhandelt? Leg dan uit wat die regels zijn. Bent u aangesloten bij een geschillencommissie? Vertel dit. Leg ook uit wanneer consumenten naar de geschillencommissie kunnen en hoe dat werkt. Wanneer je producten verkoopt via het internet ben dan je ook verplicht om een link naar het Europese onlineplatform voor geschilbeslechting  op je website te zetten. Daar kunnen consumenten, ook vanuit het buitenland, in hun eigen taal klachten indienen.


Hoe doe je het goed?
Zet jouw e-mail, telefoonnummer, NAW-, KvK- en btw-gegevens bijvoorbeeld boven aan iedere pagina van uw website. Dus ook op de pagina’s van de winkelmand. Of onder een kopje ‘Contact’ of ‘Over ons’ op iedere pagina van de website.

Wat mag in ieder geval niet?
Het is niet voldoende als deze gegevens alleen op een onlogische plaats staan, zoals onder ‘Algemene voorwaarden’, ‘Klantenservice’ of ‘Veelgestelde vragen’.

Zorg dat jouw bezoekers weten wat je aanbiedt en wat dit kost. Wat is van belang voor hun keuze? Dat moeten ze in één oogopslag kunnen zien. Vóórdat ze kunnen beginnen met bestellen of een account aanmaken.

Staan de volgende gegevens op de pagina’s waar jij je producten of diensten aanbiedt?

De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst. Wat de belangrijkste kenmerken zijn, verschilt per product of dienst. Zorg dat alle informatie die van belang is voor de keuze van de klant duidelijk te zien is. Ook informatie over hoe u omgaat met persoonsgegevens van klanten.

De totale prijs van het product of de dienst, inclusief bijkomende kosten

  • U toont alle kosten die klanten moeten maken om te betalen en geleverd te krijgen. Meld ook of er invoerrechten bij komen (inklaringskosten, BTW en douanerechten).
  • legt uit hoe u kosten berekent die niet vooraf vaststaan.
  • U geeft alle prijzen inclusief btw en vermeldt dat al uw prijzen inclusief btw zijn.
  • Als u prijzen personaliseert, meldt u dit aan de consument.
  • U wekt niet de indruk dat een gepersonaliseerd aanbod voordeliger is, als dat niet zo is.

Bij abonnementen en leveringscontracten:

  • hoeveel consumenten betalen en hoelang;
  • de abonnements- of contractkosten per week, maand, kwartaal of jaar;
  • wanneer het abonnement of contract afloopt;
  • hoe consumenten kunnen opzeggen.


Hoe doe je het goed?
Wijs uw klanten actief op deze informatie. Zorg dat klanten alle belangrijke informatie zien voordat ze gaan bestellen. Houd tekstblokken overzichtelijk en begrijpelijk. Gebruik duidelijke kopjes. Zorg voor een duidelijke en logische vormgeving van uw site, zodat klanten snappen waar ze op klikken.

Wat mag in ieder geval niet?
Zet deze informatie niet alleen op een plek waar uw klanten ernaar moeten zoeken. Dus niet alleen op een pagina ‘Veelgestelde vragen’, ‘Klantenservice’ of ‘Algemene voorwaarden’. Geef niet pas in de winkelmand een overzicht van de leveringskosten of andere bijkomende kosten. Zorg dat uw technieken om de klant te verleiden niet te ver gaan (misleiding).

Zorg dat uw bezoekers snel weten of ze geleverd kunnen krijgen wat ze bestellen. Of ze bij u kunnen betalen op een manier die hun uitkomt. En wat u doet als ze niet tevreden zijn. Dit moet u vertellen vóórdat ze kunnen bestellen.

Staat het volgende duidelijk op uw website of sociale media pagina?


Hoe doe je het goed?
Zet jouw e-mail, telefoonnummer, NAW-, KvK- en btw-gegevens bijvoorbeeld boven aan iedere pagina van uw website. Dus ook op de pagina’s van de winkelmand. Of onder een kopje ‘Contact’ of ‘Over ons’ op iedere pagina van de website.

Wat mag in ieder geval niet?
Het is niet voldoende als deze gegevens alleen op een onlogische plaats staan, zoals onder ‘Algemene voorwaarden’, ‘Klantenservice’ of ‘Veelgestelde vragen’.



Wat komt er verder kijken bij internetverkoop?

Op onze website geven we uitleg bij andere zaken waarmee u te maken kunt krijgen als u via internet verkoopt:

  • Algemene voorwaarden
  • Keurmerken en gedragscodes
  • Cookies
  • Spam